Przejdź do treści

Dane publiczne

Dokumenty

Kadra

WSO

Wewnątrzszkolny System Oceniania
 
 
ZAŁOŻENIA OGÓLNE
 
1.    Wewnętrzny system oceniania opiera się na podstawie art.22, ust.2, pkt. 4 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Dz. U. Nr 67 z 1996 r. z późniejszymi zmianami oraz Rozporządzeniu MEN z dnia 13 września 2004r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2004r., Nr 199, poz. 2046) , Rozporządzeniu MEN z dnia 8 września 2006r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych ( Dz. U. z 2006r., Nr 100, poz. 694 ), Rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz. U. z 2007r., Nr 83, poz. 562), Rozporządzeniu MEN z dnia 13 lipca 2007r. ( Dz. U. z 2007r., Nr 130, poz. 906 i 907 ), Rozporządzeniu MEN z dnia 20 sierpnia 2010r. ( Dz. U. z 2010r., Nr 156, poz.1046 ) oraz Statucie Szkoły Podstawowej w Barwicach.
2.    Szkolny system oceniania opracowała Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej w Barwicach po konsultacji z uczniami i rodzicami.
3.    Zadaniem WSO jest diagnozowanie, ocenianie, informowanie uczniów i rodziców o wynikach, motywowanie do pracy, upowszechnianie osiągnięć uczniów, dobieranie narzędzi ewaluacji do podejmowanych decyzji dydaktycznych.
 
§ 1
CELE I ZAKRES OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
 
1.    Ocena powinna uwzględniać trzy sfery rozwoju ucznia:
1.1. poznawczą - zakres wiedzy, umiejętności, jakości zainteresowań i motywacji, zdolności;
1.2. intrapsychiczną - możliwości i ograniczenia, poczucie własnej wartości, odporność;
1.3. interpersonalną - kontakty z kolegami, nauczycielami, pełnione role społeczne, akceptowanie i przestrzeganie zasad oraz norm życia społecznego.
2.    Ocenianiu podlegają dwa obszary:
2.1. osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2.2. zachowanie ucznia.
3.    Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
4.    Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych, obowiązków ucznia określonych w statucie i regulaminie szkoły.
5.    Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
5.1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
5.2. udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
5.3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
5.4. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5.5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
6.    Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
6.1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
6.2. ustalanie kryteriów ocen zachowania;
6.3. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania;
6.4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
6.5. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania;
6.6. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania;
6.7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
7.    Szkolny system oceniania zapewnia:
7.1. pobudzenie rozwoju umysłowego ucznia;
7.2. ukierunkowanie jego dalszej, samodzielnej pracy;
7.3. wdrażanie do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny;
7.4. kształtowanie umiejętności wyboru umiejętności pożądanych społecznie i kierowanie się nimi we własnym działaniu;
7.5. nabywanie umiejętności rozróżniania pozytywnych i negatywnych zachowań;
7.6. dostarczanie rodzicom bieżącej informacji o postępach ich dzieci, a nauczycielom informacji o poziomie osiągania założonych celów kształcenia;
7.7. budowanie przez szkołę, przy współpracy z rodzicami, programów oddziaływań odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
      
§ 2
ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
 
1.    Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2.    Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia i jego zachowanie.
3.    Do obszarów ocenianych należą:
3.1. odpowiedzi ustne;
3.2. prace pisemne (testy, sprawdziany, prace klasowe);
3.3. zadania domowe;
3.4. praca i aktywność ucznia w czasie lekcji;
3.5. wytwory pracy ucznia;
3.6. prowadzenie zeszytów przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń.
4. Sposoby sprawdzania postępów uczniów:
4.1. zadawanie uczniom pytań w czasie lekcji wprowadzających nowy materiał i w czasie lekcji powtórzeniowych przeznaczonych w całości na utrwalenie i jednocześnie na kontrolę (kontrola ustna);
4.2. wydawanie uczniom poleceń (wykonanie zadań, ćwiczeń), które wykonują ustnie bądź pisemnie na tablicy, w zeszycie przedmiotowym;
4.3. prace klasowe w postaci wypracowania, dyktanda, zadań;
4.4. stosowanie nauczycielskich sprawdzianów bądź wystandaryzowanych testów osiągnięć szkolnych;
4.5. obserwowanie uczniów w czasie zajęć dydaktycznych (w celu stwierdzenia, czy wszyscy uczniowie rozumieją omawiane zagadnienie);
4.6.  szacowanie wytworów pracy uczniów;
4.7. analiza notatek sporządzonych w zeszytach przedmiotowych.
5.     Oceniania dokonuje się systematycznie. W ciągu semestru uczeń powinien uzyskać co najmniej trzy oceny cząstkowe w zakresie określonych zajęć edukacyjnych.
6.      Ocena semestralna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
7.      Wszystkie oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
8.      Każda praca klasowa powinna być poprzedzona lekcją utrwalającą, na której nauczyciel określa zakres treści i umiejętności objętych diagnozą.
9.      Praca klasowa powinna być zapowiadana z minimum tygodniowym wyprzedzeniem i wpisana do dziennika.
10.   Liczba prac klasowych (testów, sprawdzianów) obejmujących szeroki zakres materiału (powyżej trzech lekcji) nie może przekraczać jednej w ciągu dnia i dwóch w tygodniu, z co najmniej jednodniowym odstępem czasowym.
11.   Sprawdziany, testy, kartkówki obejmujące materiał do trzech lekcji włącznie mogą być przeprowadzane bez ograniczeń i bez zapowiadania.
12.   Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne obejmujące szeroki zakres wiedzy oddajemy uczniom w ciągu dwóch tygodni; krótkie sprawdziany, kartkówki – w ciągu tygodnia.
13.   Uczeń ma prawo raz na semestr zgłosić nie przygotowanie do lekcji bez podania przyczyn. Możliwość ta nie obejmuje lekcji utrwalających i powtórzeniowych oraz zapowiedzianych wcześniej prac klasowych i testów.
14.    W przypadku zaistnienia zdarzeń losowych, ucznia mogą usprawiedliwić przed lekcją jego rodzice.
15. Do gromadzenia informacji o uczniu służą:
15.1.     dziennik lekcyjny;
15.2.     arkusze ocen;
15.3.     zeszyt obserwacji (klasy IV – VI);
15.4.     karty oceny opisowej (klasy I – III).
16. Uczeń ma prawo poprawić ocenę z pracy klasowej, testu lub sprawdzianu obejmujących większą partię materiału programowego w czasie dwóch tygodni od uzyskania oceny uznanej za niekorzystną, jeśli powodem była dłuższa usprawiedliwiona nieobecność lub uzasadnione powody osobiste. Poprawić ocenę można jeden raz w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Oceny z poprawy wpisywane są do dziennika. Taki sam tryb i terminy obowiązują w przypadku, gdy uczeń nie pisał pracy z powodu nieobecności w danym dniu.
17. Nie przewiduje się poprawiania ocen z odpowiedzi ustnych i prac domowych.
18.  W klasach I-III ustala się dokumentowanie bieżących postępów ucznia wg sześciostopniowej skali ocen:
18.1.     celujący (6);
18.2.     bardzo dobry (5);
18.3.     dobry (4);
18.4.     dostateczny (3);
18.5.     dopuszczający (2);
18.6.     niedostateczny (1).
19. Oceny klasyfikacyjne w klasach I – III są ocenami opisowymi.
20. W klasach IV – VI oceny bieżące, klasyfikacyjne: śródroczne i roczne ustala się w stopniach wg następującej skali:
20.1.             celujący (6);
20.2.             bardzo dobry (5);
20.3.             dobry (4);
20.4.             dostateczny (3);
20.5.             dopuszczający (2);
20.6.             niedostateczny (1).
Dopuszcza się stosowanie skrótów: cel, bdb, db, dst, dop, ndst.
21. W przedmiotowych systemach oceniania przy ocenie aktywności uczniów na lekcjach dopuszcza się stosowanie znaków „ +” i   „ -”.
 
§ 3
WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE
 
1.    WYMAGANIA KONIECZNEna stopień dopuszczający obejmują treści nauczania:
§ niezbędne w uczeniu się danego przedmiotu lub edukacji;
§ potrzebne w życiu.
Wskazują one na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych, a także na opanowanie w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności podstawowych.
2.    WYMAGANIA PODSTAWOWEna stopień dostateczny   obejmują treści:
§ najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu lub edukacji;
§ łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego;
§ o niewielkim stopniu złożoności, a więc przystępne;
§ często powtarzające się w programie nauczania;
§ dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych;
§ określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych;
§ głównie proste, uniwersalne umiejętności, w mniejszym zakresie wiadomości.
3.      WYMAGANIA ROZSZERZAJĄCE na stopień dobry obejmują treści:
§ istotne w strukturze przedmiotu lub edukacji;
§ bardziej złożone, mniej przystępne aniżeli elementy treści zaliczone do wymagań podstawowych;
§ przydatne, ale nie niezbędne w opanowywaniu treści z danego przedmiotu (edukacji) i innych przedmiotów szkolnych;
§ użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności;
§ o zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych;
§ wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych według wzorów (przykładów) znanych z lekcji i z podręcznika.
4.      WYMAGANIA DOPEŁNIAJĄCE   na stopień bardzo dobry obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania. Są to więc treści:
§ złożone, trudne, ważne do opanowania;
§ wymagające korzystania z różnych źródeł;
§ umożliwiające rozwiązywanie problemów;
§ pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym;
§ pełne opanowanie programu.
5.      WYMAGANIA WYKRACZAJĄCE na stopień celujący    obejmują treści:
§ znacznie wykraczające poza program nauczania;
§ stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia;
§ wynikające z indywidualnych zainteresowań;
§ zapewniające pełne wykorzystanie wiadomości dodatkowych.
 
§ 4
ZASADY INFORMOWANIA UCZNIA I JEGO RODZICA O WYMAGANIACH EDUKACYJNYCH ORAZ POSTĘPACH W NAUCE I ZACHOWANIU
 
1.    Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
1.1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
1.2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
2.    Wychowawcy klas na pierwszych zebraniach z rodzicami na początku roku szkolnego informują rodziców o:
2.1. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2.2. warunkach i sposobie oraz kryteriach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3.    Powiadamianiu rodziców o osiągnięciach, wynikach i postawie ucznia służą:
3.1. zebrania odbywające się co najmniej dwa razy w semestrze;
3.2. indywidualne kontakty z rodzicami;
3.3. dzienniczki ucznia;
3.4. zapisy w zeszytach uczniowskich.
4.    Nauczyciel ma obowiązek informowania ucznia o wystawionej mu ocenie bieżącej z chwilą wpisu jej do dziennika ze wskazaniem ocenianego obszaru oraz krótkim uzasadnieniem.
5.    Nauczyciel może zobowiązać ucznia do przedstawienia treści ocenionej pracy pisemnej rodzicom (prawnym opiekunom) i zwrócenia jej z podpisem rodzica.
6.    Sprawdzone i ocenione prace kontrolne obejmujące szeroki zakres treści programowych nauczyciel zobowiązany jest zachować do wglądu rodziców (prawnych opiekunów) i na ich życzenie ocenę uzasadnić.
7.    przewidywanych ocenach niedostatecznych klasyfikacji śródrocznej i rocznej nauczyciele zobowiązani są poinformować uczniów co najmniej trzy tygodnie przed posiedzeniem rady pedagogicznej, a wychowawcy klas – rodziców, którzy potwierdzają przyjęcie informacji podpisem w dzienniku lekcyjnym lub zeszycie obserwacyjnym. Jeśli rodzic nie stawi się w szkole w określonym dniu, wychowawca wysyła pisemne zawiadomienie do domu (kopię pisma należy pozostawić w sekretariacie szkoły).
8.    Rodzice, których dziecko jest zagrożone oceną niedostateczną na koniec roku szkolnego są zobowiązani do skontaktowania się ze szkołą w celu zdobycia informacji o ustalonej ocenie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym.
9.    postępach uczniów klas I – III informują miesięczne karty osiągnięć prowadzone dla każdego ucznia wg wzoru ustalonego przez wychowawcę klasy – są one udostępniane rodzicom do wglądu podczas indywidualnych kontaktów.
10. Formę kontaktów rodziców z wychowawcą klasy ustala ogół rodziców uczniów danego zespołu klasowego na pierwszym zebraniu.
 
§ 5
OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW
 
1.   Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez uczniów zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
2.    Ocena zachowania uwzględnia przede wszystkim:
2.1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2.2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
2.3. dbałość o honor i tradycje szkoły,
2.4. dbałość o piękno mowy ojczystej,
2.5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
2.6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
2.7. okazywanie szacunku innym osobom.
3.     Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
4.   Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.
5.   Bieżące wyniki zachowania uczniów klas IV – VI odnotowywane są w zeszytach obserwacyjnych stanowiących obowiązkową dokumentację wychowawcy klasowego. Wpis spostrzeżeń o zachowaniu ucznia jest prawem każdego nauczyciela.
6.   Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV, ustala się wg następującej skali:
6.1. wzorowe;
6.2. bardzo dobre;
6.3. dobre;
6.4. poprawne;
6.5. nieodpowiednie;
6.6. naganne.
7.    W klasach I – III ocena zachowania jest oceną opisową.
8.    W klasach I – III do notowania bieżących spostrzeżeń o zachowaniu uczniów ustanawia się umowne symbole przyznawane uczniowi na koniec każdego miesiąca:
8.1. złoty medal;
8.2. srebrny medal;
8.3. brązowy medal;
8.4. bez medalu.
9.    Ilość i wartość zdobytych medali lub ich brak stanowi o treści oceny opisowej śródrocznej i rocznej.
10. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, w przypadku, gdy stosowane środki zaradcze nie przynoszą pozytywnych efektów.
11. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
12. Ocena ustalona przez wychowawcę klasy nie jest ostateczna tylko w przypadku, gdy została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
13. Uczeń lub jego rodzic może w ciągu 7 dni od zakończenia zajęć edukacyjnych zgłosić do dyrektora szkoły, że roczna ocena z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
14. Jeśli dyrektor stwierdzi, że ocena z zachowania została wystawiona z naruszeniem prawa, powołuje komisję, która rozpatruje wniosek ucznia lub jego rodzica o zmianę oceny zachowania.
15. Ustalona przez komisję ocena zachowania, nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ta jest ostateczna.
 
16. Szczegółowe kryteria ocen zachowania w klasach IV – VI są następujące:
16.1.Zachowanie WZOROWE otrzymuje uczeń, który:
16.1.1. Wzorowo wywiązuje się z obowiązków ucznia i powierzonych funkcji.
16.1.2. Wyróżnia się kulturą języka i zachowania.
16.1.3. Godnie reprezentuje szkołę w zawodach sportowych i konkursach.
16.1.4. Wykazuje własną inicjatywę i samodzielnie wykonuje prace na rzecz klasy i szkoły.
16.1.5. W nauce osiąga wyniki na miarę swoich możliwości (bez ocen dopuszczających).
Warunkiem koniecznym do uzyskania oceny wzorowej jest spełnienie wymagań zawartych w pkt. 16.1.1, 16.1.2  i 16.1.5.
16.2. Zachowanie BARDZO DOBRE otrzymuje uczeń, który:
16.2.1. Bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia.
16.2.2. Dba o honor i tradycje szkoły.
16.2.3. Dba o piękno mowy ojczystej.
16.2.4. Zawsze kulturalnie odnosi się do innych.
Warunkiem koniecznym do uzyskania oceny bardzo dobrej jest spełnienie wymagań zawartych w treści pkt. 16.2.1 i 16.2.4.
16.3. Zachowanie DOBRE otrzymuje uczeń, który:
16.3.1. Godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią.
16.3.2. Postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej.
16.3.3. Nie odmawia udziału w pracach na rzecz klasy i szkoły.
16.3.4. Co najwyżej raz w semestrze nie założył obowiązującego stroju szkolnego.
Warunkiem koniecznym do uzyskania oceny dobrej jest spełnienie wymagań zawartych w treści pkt. 16.3.1.
16.4.     Zachowanie POPRAWNE otrzymuje uczeń, który:
16.4.1. Systematycznie uczęszcza do szkoły i nie opuszcza godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia.
16.4.2. Nie lekceważy obowiązków szkolnych.
16.4.3. Nie ulega nałogom.
16.4.4. Szanuje mienie szkoły.
16.4.5. Biernie uczestniczy w życiu klasy i szkoły.
16.4.6. Okazuje szacunek wobec osób dorosłych, koleżanek i kolegów.
16.4.7. Nie popada w konflikty z rówieśnikami.
16.4.8. Dba o bezpieczeństwo i zdrowe własne oraz innych osób.
16.4.9. Nie przynosi i nie używa w trakcie pobytu w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.
16.4.10.Co najwyżej 3 razy w semestrze nie założył obowiązującego stroju szkolnego.
Warunkiem wystarczającym do wystawienia oceny poprawnej jest spełnienie wymagań zawartych w treści zapisu pkt. 16.4.2, 16.4.3  i 16.4.6.
16.5.     Zachowanie NIEODPOWIEDNIE otrzymuje uczeń, który:
16.5.1. Ulega nałogom.
16.5.2. Opuścił bez usprawiedliwienia do 10 godzin lekcyjnych w semestrze.
16.5.3. Odznacza się niskim poziomem kultury osobistej: wulgarnie odnosi się do nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów.
16.5.4. Niszczy mienie szkoły.
16.5.5. Nie dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych.
16.5.6. Stosuje przemoc fizyczną i psychiczną.
Warunkiem wystarczającym do wystawienia oceny nieodpowiedniej jest spełnienie wymagań zawartych w treści zapisu pkt. 16.5.1 lub pkt. 16.5.2.
16.6.     Zachowanie NAGANNE otrzymuje uczeń, który:
16.6.1. Wchodzi w konflikt z prawem.
16.6.2. Notorycznie używa przemocy wobec innych uczniów.
16.6.3. Dopuszcza się kradzieży, rozboju i wymuszeń, a jego postępowanie jest zgłaszane na policję.
16.6.4. Opuścił ponad 10 godzin lekcyjnych w semestrze bez usprawiedliwienia.
Warunkiem wystarczającym do uzyskania oceny nagannej jest spełnienie wymagań zawartych w którymkolwiek punkcie.
17. Ocena poprawna jest oceną wyjściową. Aby otrzymać np. ocenę wzorową należy spełnić wymagania na ocenę poprawną + dobrą + bardzo dobrą + wzorową.
18. Szczegółowe kryteria przyznawania medali klasach   I – III:
18.1. Złoty medal otrzymuje uczeń, który:
18.1.1. Ma wzorowy stosunek do obowiązków szkolnych.
18.1.2. Posiada bardzo dobrze rozwiniętą umiejętność współpracy w zespole.
18.1.3. Aktywnie działa na rzecz klasy.
18.1.4. Wyróżnia się kulturą języka i zachowania.
18.1.5.    Szanuje własność osobistą i własność szkolną.
Warunkiem koniecznym do uzyskania złotego medalu jest spełnienie wymagań zawartych w treści pkt. 18.1.4.
18.2.      Srebrny medal otrzymuje uczeń, który:
18.2.1.           Wywiązuje się z obowiązków szkolnych na miarę swoich możliwości.
18.2.2     Jest życzliwy i uprzejmy wobec innych.
18.2.3     Potrafi pracować i współdziałać w zespole.
18.2.4     Działa na rzecz klasy.
18.2.5     Zwykle służy pomocą innym.
18.2.6     Jest obowiązkowy i pracowity.
18.2.7     Co najwyżej 2 razy w semestrze nie założył obowiązującego stroju szkolnego.
Warunkiem koniecznym do uzyskania srebrnego medalu jest spełnienie wymagań zawartych w treści pkt. 18.2.2.
18.3.        Brązowy medal otrzymuje uczeń, który:
18.3.1. Nie lekceważy w sposób rażący obowiązków szkolnych.
18.3.2. Przejawia chęć współdziałania w zespole.
18.3.3. Bardzo rzadko popada w konflikty z kolegami – rozumie niewłaściwe zachowanie i sam potrafi przeprosić.
18.3.4. Okazuje szacunek wobec osób dorosłych.
18.3.5. Słabo troszczy się o mienie własne i szkolne.
18.3.6. 18.3.6 Nie przynosi i nie używa w trakcie pobytu w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.
18.3.7. Co najwyżej 5 razy w semestrze nie założył obowiązującego stroju szkolnego.
Warunkiem koniecznym do uzyskania brązowego medalu jest spełnienie wymagań zawartych w treści pkt. 18.3.3 i 18.3.4.
18.4.             Medalu nie otrzymuje uczeń, który:
18.4.1. Posiada niewłaściwy stosunek do obowiązków szkolnych.
18.4.2. Nie potrafi pracować i współdziałać w zespole.
18.4.3. Nie działa na rzecz klasy.
18.4.4. Jest nieuprzejmy. Popada w konflikty z kolegami.
18.4.5. Nie szanuje własności osobistej i szkolnej.
18.4.6. Przynosi do szkoły urządzenia elektroniczne.
18.4.7. Nie założył obowiązującego stroju szkolnego więcej niż 5 razy w semestrze.
Warunkiem wystarczającym jest spełnienie wymagań zawartych w którymkolwiek punkcie.
19. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
 
§ 6
KLASYFIKACJA ŚRÓDROCZNA I ROCZNA UCZNIA
 
1.    Uczeń podlega klasyfikacji śródrocznej dokonywanej w przedostatnim tygodniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych w pierwszym semestrze oraz rocznej – w przedostatnim tygodniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym.
2.    Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych wg obowiązującej skali, z wyjątkiem tych, z których został zwolniony oraz oceny zachowania.
3.    Klasyfikowanie roczne w klasach I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu opisowej oceny klasyfikacyjnej i opisowej oceny zachowania.
4.    Klasyfikowanie roczne w klasach IV – VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, z wyjątkiem tych, z których został zwolniony oraz oceny zachowania wg obowiązującej skali.
5.    Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem §5 pkt. 10.
6.    Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.
7.    O przewidywanych ocenach klasyfikacji śródrocznej i rocznej nauczyciele prowadzący określone zajęcia edukacyjne, a wychowawcy klas o ocenie zachowania, zobowiązani są poinformować uczniów na dwa tygodnie przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
8.    O przewidywanych ocenach niedostatecznych klasyfikacji śródrocznej i rocznej nauczyciele zobowiązani są poinformować uczniów co najmniej trzy tygodnie przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej, a wychowawcy klas – rodziców.
9.    Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
10. Wystawiając ocenę semestralną lub roczną nauczyciel bierze pod uwagę wszystkie oceny: pierwotne i poprawione.
11. Nie przewiduje się „zaliczania” na określoną ocenę całego semestru lub roku.
12. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia.
13. Rodzice ucznia (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
14. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno- wychowawczych. Należy je zgłosić do dyrektora szkoły, który podejmuje decyzję co do dalszego postępowania.
15. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor szkoły w celu ponownego ustalenia oceny powołuje komisję.
16. Jeżeli nieprawidłowości dotyczą rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych powołana przez dyrektora szkoły komisja przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia. Sprawdzian jest przeprowadzany zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej. Termin ustala się z uczniem i jego rodzicami.
17. W skład komisji wchodzą:
-         dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący tej komisji,
-         nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne (może być zwolniony z udziału w komisji) lub inny nauczyciel prowadzący takie same zajęcia edukacyjne,
-         dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.
18. Ocena ustalona przez komisję nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Jest to ocena ostateczna, z wyjątkiem przypadku, gdy komisja ustali ocenę niedostateczną.
19. W przypadku ustalenia przez komisję oceny niedostatecznej uczeń ma prawo przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć, pod warunkiem, że spełnia warunki przystąpienia do tego egzaminu.
20. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
21. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
22. W szczególnych przypadkach – na wniosek rodziców skierowany do dyrektora szkoły - uczeń ma prawo do ubiegania się o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych i dodatkowych przedmiotów.
23. Wobec ucznia nie realizującego obowiązku szkolnego stosuje się tryb postępowania przewidziany w ustawie.
24. W klasach I-III oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi. Ocena roczna uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z wymaganego zakresu oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
25. Podstawę opisowych ocen klasyfikacyjnych w klasach I – III - śródrocznych i rocznych stanowią miesięczne karty osiągnięć prowadzone dla każdego ucznia wg wzoru ustalonego przez wychowawcę klasy.
26. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów), Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
27. Rada Pedagogiczna postanawia o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów ucznia), jeżeli uczeń ten nie nabył umiejętności umożliwiających mu nabywanie nowych w następnej klasie.
28. Na koniec roku szkolnego uczniowie klas I – III, którzy nabyli wiedzę i umiejętności dopełniające bądź wykraczające w stosunku do podstaw programowych oraz charakteryzują się postawą w ramach kryterium ustalonego dla złotego medalu otrzymują nagrodę książkową.
29. W klasach IV – VI nagrodę książkową otrzymuje uczeń, który uzyskał wysokie wyniki w nauce (średnia min. 4,75 bez ocen dopuszczających i dostatecznych) i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania oraz uczeń wyróżniający się wyjątkową aktywnością w działaniach na rzecz klasy i szkoły.
30. Uczniowie klas I – VI wyróżniający się działaniami jednostkowymi otrzymują dyplomy uznania.
31. Uczniowie klas IV-V otrzymują świadectwo z wyróżnieniem, jeżeli na koniec roku szkolnego uzyskali średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
32. Uczeń kończy szkołę jeżeli:
32.1.              w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem §5 pkt. 10;
32.2.              oraz przystąpił do sprawdzianu po szkole podstawowej.
33.   Uczniowie kończący szkołę podlegają klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskanych w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z tych przedmiotów obowiązkowych, które zakończyły się w klasach niższych.
34. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
35. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt. 29, 31 i 34, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
36. Ocena zachowania jest oceną klasyfikacyjną. Przy jej ustalaniu należy brać pod uwagę przede wszystkim respektowanie przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz kulturę osobistą ucznia.
37. Ocena zachowania nie wpływa na semestralne i roczne oceny z zajęć edukacyjnych.
38. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
39. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny na wniosek rodziców lub wychowawcy klasy.
40. Na wniosek rodziców lub wychowawcy klasy ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
41. Brak wniosku rodziców, przy braku podstaw do klasyfikacji, jest równoznaczny z wystawieniem oceny niedostatecznej.
42. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
43. Ustalone zasady nie dotyczą ucznia nie realizującego obowiązku szkolnego.
44. Uczeń ma prawo do egzaminu klasyfikacyjnego oraz poprawkowego po spełnieniu określonych wymagań.
45.  Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.
46. Jeśli uczeń uzyskał tytuł laureata po ustaleniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej, to w takim przypadku uczeń otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
 
§ 7
OCENIANIE I KLASYFIKOWANIE UCZNIÓW
O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
 
Nauczyciel jest zobowiązany - na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej - dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
W pewnych sytuacjach, przy ocenianiu ucznia należy brać pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez tego ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki danych zajęć edukacyjnych (wychowanie fizyczne, technika, plastyka, muzyka).
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.
Opinia niepublicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej może być podstawą dostosowania wymagań edukacyjnych jedynie w przypadku ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się (np. dysleksja).
Oceny bieżące, klasyfikacyjne oraz oceny zachowania uczniów z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym i znacznym mają charakter opisowy.
Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym orzeka Rada Pedagogiczna w porozumieniu z rodzicami, z uwzględnieniem specyfiki kształcenia tego ucznia.
Klasyfikacja śródroczna i roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym w klasach I-III polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
W oddziałach integracyjnych śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne.
Uczeń z upośledzeniem w stopniu lekkim i umiarkowanym jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem zajęć, z których został zwolniony.
Zwolnienie dotyczy wychowania fizycznego i informatyki. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z tych zajęć na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
Uczeń nie jest klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli nie ma podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej.
 
§ 8
TRYB PRZEPROWADZANIA EGZAMINU KLASYFIKACYJNEGO
 
1.    Prawo do egzaminu klasyfikacyjnego przysługuje:
1.1.   uczniowi, który z przyczyn usprawiedliwionych nie został klasyfikowany z jednego lub więcej zajęć edukacyjnych;
1.2.   uczniowi nie klasyfikowanemu z przyczyn nieusprawiedliwionych z jednego przedmiotu.
2.    Na wniosek rodziców ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Wniosek powinien być złożony nie później niż trzy dni przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej.
3.    Dyrektor szkoły w ciągu trzech dni informuje rodziców lub wychowawcę o decyzji podjętej przez Radę Pedagogiczną.
4.    W przypadku pozytywnej decyzji Rady Pedagogicznej, dyrektor szkoły powołuje komisję do przeprowadzenia egzaminu.
5.    W skład komisji wchodzą:
5.1.   dyrektor szkoły lub jego zastępca – jako przewodniczący komisji;
5.2.   nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
5.3.   nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
6.      Termin egzaminu ustala nauczyciel przedmiotu, z którego uczeń nie został sklasyfikowany w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami i przeprowadza się go nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
7.      W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatora - rodzice ucznia.
8.      Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny program lub tok nauki oraz spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą. Egzamin przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu w obecności nauczyciela o pokrewnej specjalności.
9.      W przypadku ucznia realizującego indywidualny program lub tok nauki egzamin przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu w obecności nauczyciela o pokrewnej specjalności.
10.   Uczeń realizujący indywidualny program lub tok nauki, bądź spełniający obowiązek szkolny poza szkołą, jest zwolniony z egzaminów klasyfikacyjnych z techniki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Ponadto nie ustala się jemu oceny z zachowania.
11.   Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
12.   W przypadku ucznia nie klasyfikowanego z przyczyn nieusprawiedliwionych egzamin winien się odbyć w terminie dwóch tygodni od momentu złożenia wniosku. W przypadku ucznia nie klasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych - w terminie dwóch tygodni, z zachowaniem co najmniej trzydniowych przerw między egzaminami z większej liczby zajęć edukacyjnych.
13.   Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem zajęć wymagających formy ćwiczeń praktycznych.
14.   Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół pozostający w dokumentacji szkolnej.
15.   Wynik egzaminu podaje się do wiadomości ucznia i jego rodziców w terminie trzech dni od jego przeprowadzenia.
16.   Od pozytywnej oceny ustalonej przez komisję odwołanie nie przysługuje.
17.   Od oceny niedostatecznej ustalonej w trakcie egzaminu uczniowi lub jego rodzicom przysługuje odwołanie w trybie określonym w statucie szkoły.
18.   Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
 
§ 9
TRYB PRZEPROWADZANIA EGZAMINU POPRAWKOWEGO
 
1.    Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
2.    W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
3.    Prawo do egzaminu poprawkowego przysługuje uczniowi w przypadku:
3.1 długotrwałej choroby;
3.2  wypadku losowego w rodzinie ucznia, który wpłynął na jego kondycję psychiczną;
3.3 orzeczenia lekarskiego o przyczynie niepowodzeń w szkole spowodowanych ukrytą chorobą lub deficytami.
4.    Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
5.    Rodzice lub wychowawca ucznia zwracają się do dyrektora szkoły z pisemną prośbą o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego do dnia posiedzenia klasyfikacyjnego, a w przypadku uzyskania oceny niedostatecznej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego pisemna prośba musi wpłynąć do trzech dni po egzaminie klasyfikacyjnym.
6.    Dyrektor szkoły w ciągu trzech dni informuje rodziców lub wychowawcę o decyzji podjętej przez Radę Pedagogiczną.
7.    W przypadku pozytywnej decyzji Rady Pedagogicznej, dyrektor szkoły powołuje komisję do przeprowadzenia egzaminu.
8.    W skład komisji wchodzą:
8.1. dyrektor szkoły lub jego zastępca – jako przewodniczący komisji;
8.2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
8.3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
9.    Termin egzaminu wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
10.  Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
11.   Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół pozostający w dokumentacji szkolnej.
12.  Wynik egzaminu podaje się do wiadomości ucznia i jego rodziców w terminie trzech dni od jego przeprowadzenia.
13.  Od oceny ustalonej w trakcie egzaminu uczniowi lub jego rodzicom przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły. Termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi pięć dni od dnia egzaminu.
14.  Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej lub nie kończy szkoły i powtarza klasę.
15.  Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego (z wyjątkiem klasy programowo najwyższej) promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
16.  Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych (ujętych w pkt. 3.1 i 3.2 79) nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
17.  W przypadku, gdy uczeń nie przystąpił po raz drugi do egzaminu poprawkowego,  nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, co jest równoznaczne z oceną niedostateczną z danego przedmiotu.
18.  W przypadku niepromowania ucznia lub nieukończenia szkoły w wyniku uzyskania po raz drugi z rzędu oceny nagannej zachowania rodzice ucznia (prawni opiekunowie) mają prawo odwołać się od decyzji Rady Pedagogicznej w następującym trybie:
18.1.                rodzice ucznia lub wychowawca kwestionujący decyzję Rady Pedagogicznej zwracają się w ciągu trzech dni po posiedzeniu klasyfikacyjnym do dyrektora szkoły z pisemną prośbą o ponowne rozpatrzenie decyzji o niepromowaniu;
18.2.                po rozpatrzeniu prośby dyrektor szkoły w tej sprawie powołuje komisję w terminie 3 dni;
18.3.                w skład komisji wchodzą:
18.3.1.            dyrektor szkoły albo jego zastępca – jako przewodniczący komisji,
18.3.2.            wychowawca klasy,
18.3.3.            pedagog,
18.3.4.            wskazanych przez dyrektora szkoły dwóch nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne w danej klasie,
18.3.5.            opiekun SU,
18.3.6.            przedstawiciel rady oddziałowej.
19. Po rozpatrzeniu wniosku komisja podejmuje decyzję zwykłą większością głosów.
20. W przypadku równej ilości głosów decyzję podejmuje przewodniczący komisji.
21. Ustalona przez komisję decyzja jest ostateczna.
22. Z prac komisji sporządza się protokół, który stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
 
§ 10
 
TRYB PRZEPROWADZANIA EGZAMINU W CELU UZYSKANIA WYŻSZYCH ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH Z OBOWIĄZKOWYCH
I DODATKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
ORAZ ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ ZACHOWANIA
 
1.    Rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny lub niezgodnie z wymaganiami edukacyjnymi na poszczególne stopnie szkolne bądź niezgodnie z ustalonymi szczegółowymi kryteriami ocen zachowania.
2.    Zastrzeżenia mogą być zgłoszone po uzyskaniu informacji o przewidywanych ocenach, nie później niż siedem dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem.
3.    W przypadku stwierdzenia przez dyrektora szkoły, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która wyjaśnia sprawę, a w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej:
3.1 z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
a.     zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
4.    Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), przy czym przeprowadza się go nie później niż w terminie pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
5.    W skład komisji wchodzą:
1.1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a)     dyrektor szkoły albo jego zastępca – jako przewodniczący komisji,
b)    nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c)     dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
5.2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo jego zastępca – jako przewodniczący komisji,
b)    wychowawca klasy,
c)     wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d)    pedagog,
e)     opiekun i przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
f)      przedstawiciel rady oddziałowej.
6. Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 5.1.b może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
7. Ocena z przedmiotów edukacyjnych ulega poprawie, gdy uczeń wykona poprawnie 90 % zadań o stopniu trudności odpowiadającym kryterium oceny, o którą się ubiega.
8. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od oceny wystawionej przez nauczyciela lub wychowawcę.
9. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
10. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
10.1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a)      skład komisji,
b)      termin sprawdzianu
c)      zadania (pytania) sprawdzające,
d)      wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
10.2.               w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a)     skład komisji,
b)    termin posiedzenia komisji,
c)     wynik głosowania,
d)    ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
11. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
12.  Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
13.  Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
 
                                                                                                                                                                               
Zmiany naniesiono na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 września 2006r., 30 kwietnia 2007r., 13 lipca 2007 r. oraz 20 sierpnia2010r.zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.